פז הכשרה מקצועית

Search

ניהול ידע בארגונים

ניהול ידע בארגון

ניהול ידע בארגונים זאת דרך מצוינת למקסם את הפוטנציאל שלהם. בתוך כוח העבודה של ארגונים רבים בישראל קיים ידע שלרוב לא מנוצל נכון. עם ניהול משאבים מתאים, ניתן למצוא, לאחסן ולהנגיש את הידע כך שכל מחלקות הארגון ירוויחו ממנו.

work-seminar (1) (1)

ניהול ידע בארגון - מהו?

ניהול ידע בארגון הוא תהליך מודע של הגדרה, שימור ושיתוף תובנות של העובדים בארגון. ככל שארגונים מתפתחים ומתרחבים לתחומים חדשים המגדירים מחדש את הגישה שלהם לעסקים, הם מפתחים ידע וניסיון פרקטי משמעותיים. מידע זה חשוב לאין ערוך לחברה. הקנייתו לצוות חדש או עם פחות מניסיון, חיונית לשמירה על פעילות עסקית מוצלחת.

מה המטרה של ניהול ידע בארגונים?

המטרה העיקרית של ניהול ידע היא להקל על החיבור בין צוות המחפש מידע לבין האנשים שיש להם את אותו המידע בארגון. באמצעות ניהול ידע מעשי, ארגונים יכולים להפיץ מידע בפשטות בין המחלקות השונות, ובכך להעלות את רמת המומחיות של האנשים העובדים שם. לעתים קרובות היא מתייחסת להכשרה מקצועית של העובדים בארגון או של לקוחותיו. הכשרה זאת בדרך כלל מורכבת מיצירה, שיתוף, ובקרה של ידע כדי למקסם באופן קולקטיבי את היעילות של הארגון.

ניהול ידע בארגון - פרקטיקה

ניתן להפריד את ניהול הידע לשלושה תחומים עיקריים:

  • צבירה
  • אחסון 
  • שיתוף 

על ידי צבירה ואחסון ידע של צוותים, חברות נאחזות במה שגרם להן להצליח עד היום. בנוסף, שיתוף נכון ובאופן קוהרנטי של המידע לכל מחלקות הארגון, מיידע את הצוותים על מתודות עבודה קודמות המשפרות ביצועים או מכוונות למתודות יעילות יותר. כדי להשיג את המטרה של ניהול ידע, ארגונים צריכים לאפשר ולקדם תרבות של למידה ופיתוח אישי, ליצור סביבה שבה עובדים מרגישים בנוח לשתף מידע כדי לשפר את יעילות העבודה הקולקטיבית.

סוגי ידע ארגוני

 כאשר מדברים על ניהול ידע, כדאי לשקול את סוגי הידע השונים וכיצד ניתן לשתף אותם בתוך הארגון ביעילות. בדרך כלל מחלקים את תחומי ניהול הידע לשלושה סוגים עיקריים:

ידע גלוי Explicit Knowledge

ידע ארגוני הניתן ללמד בקלות, כמו איך לשנות את הטונר במדפסת.

ידע מרומז Implicit knowledge

ידע מרומז מסביר כיצד ליישם ידע גלוי בצורה הטובה ביותר. לדוגמה, דמיינו שאתם מתדיינים על משימה שצריכים לבצע עם עמית ותיק לעבודה. הוא עשוי לספק ידע גלוי המפרט כיצד להשלים את העבודה. אבל הוא עשוי גם להשתמש בניסיון ובתובנות האישיות שלו בכדי לשקול אפשרויות שונות ולהחליט על הגישה הטובה ביותר לביצוע המשימה. העובד הותיק מנצל ומשתף את הידע המרומז שלו כדי לייעל את העבודה של כל חברי הצוות.

ידע שבשתיקה Tacit Knowledge

ידע שבשתיקה הוא ידע שנרכש באמצעות ניסיון. לכן, זה יותר אינטואיטיבי ופחות קל לחלוק עם אחרים. דוגמאות לידע שבשתיקה הן יכולות אישיות מיוחדות, חשיבה חדשנית והבנת שפת גוף. בעוד שניהול ידע של ידע שבשתיקה ומרומז  יכול להיות קשה יותר ליישום, עם הטמעת הנהלים הנכונים, אתם יכולים להבטיח שכל המידע הרלוונטי משותף ברחבי הארגון ונשמר כאשר צוות מתפרק או ממשיך למשימות נוספות.

ניצול כל הידע בארגון שלכם מועיל לעסק בכללותו, יוצר שיטות עבודה פרודוקטיביות יותר למשימות היומיומיות, משפר את המודעות למצב בארגון, מפתח אינטואיציה של עובדים, ומשפר את היכולת הארגונית.

ניהול ידע בארגונים מאמר

מדוע ניהול ידע חשוב?

ניהול ידע חשוב מכיוון שהוא מעלה את היעילות של תהליך קבלת ההחלטות בארגון. על ידי הקפדה שלכל העובדים תהיה גישה למידע הנחוץ להם לביצוע העבודה בתוך הארגון, נבנה כוח עבודה חכם יותר המסוגל לקבל החלטות מהירות ומושכלות יותר שאלה יועילו לכל החברה.

החשיבות של ניהול ידע בארגונים הולכת וגוברת מדי שנה. ככל שהשוק הופך תחרותי יותר, אחת הדרכים הטובות להישאר בקדמת הבמה היא לבנות את הארגון שלכם בצורה חכמה, גמישה ויעילה. עליכם להיות בעלי יכולות לזהות בעיות עוד לפני שהן צצות, ולהיות מסוגלים להגיב במהירות למידע חדש.

מעוניינים בהכשרה מקצועית?
השאירו פרטים ונצא לדרך

עוד מאמרים

גמול השתלמות מזורז
מאמרים

גמול השתלמות מזורז

מסלול מזורז להשלמת גמול גמול השתלמות מהיר הוא תהליך שבו ניתן להשלים את דרישות ההשתלמות לקבלת גמול השתלמות בזמן קצר יותר מהרגיל. תהליך זה מתאים

קרא עוד »
קורסים לגמול השתלמות
מאמרים

איך לבחור את הקורס המתאים?

מאיפה להתחיל את חיפוש הקורס המתאים לך? כאשר מתחילים לחפש קורסים לגמול השתלמות, חשוב להגדיר את המטרות והצרכים שלך בצורה ברורה. בין אם אתה מחפש

קרא עוד »

תפריט ראשי

השאירו פרטים

דילוג לתוכן